Zaměření na správná klíčová slova je základním kamenem pro úspěšnou SEO optimalizaci. Na začátku projektu by si měl správce e-shopu či webu položit několik otázek:
- na která slova chci být při vyhledávání k nalezení
- která klíčová slova charakterizují firmu, sortiment, zaměření
- která klíčová slova mají hlavní podíl na zisku
Na základě těchto otázek by měla být vypracována tabulka se seznamem hlavních klíčových slov, přičemž slova by měla být seřazena do skupin podle důležitosti vzhledem k přinášenému zisku. Klíčová slova by dále měla být podrobena analýze, tabulka by měla být doplněna o údaje o hledanosti daných klíčových slov (přesná i volná shoda) a o míře konkurence na daná klíčová slova. Výsledkem by měl být výběr hlavních klíčových slov, která nejlépe splňují dané parametry při přijatelné ekonomické náročnosti na SEO optimalizaci.
Je potřeba si uvědomit, že dělat SEO optimalizaci webu na hodně konkurenční klíčové slovo, např. slovo „parfémy“, bude stát velké množství úsilí, peněz i času. Sice se říká, že návštěvnost získaná z dobrého místa na vyhledávání je zdarma, ale není tomu tak. Je potřeba počítat náklady na vybudování dostatečně kvalitního a originálního obsahu webu, náklady na kvalitní systém s podporou SEO prvků a náklady na vybudování velkého množství zpětných odkazů. Tyto náklady jsou pak tím větší, čím konkurenčnější klíčové slovo si pro SEO optimalizaci zvolíme. Pokud bychom chtěli e-shop optimalizovat na klíčové slovo „parfémy“ s cílem první stránky např. na seznam.cz, je potřeba si připravit minimálně několik stovek tisíc korun a přibližně dva roky času (jedním z parametrů hodnocení webu je i jeho tradice, starší weby mají u vyhledávačů lepší hodnocení než nové).
V situaci začínajícího e-shopu s parfémy bych tedy doporučila se zaměřit na širší výrazy se slušnou návštěvností ale menší konkurencí, jako třeba na výrazy typu levné parfémy, e-shop s parfémy, parfémy Brno a podobně. Na tyto klíčová slova bude levnější web optimalizovat při vyhlídce na brzké umístění na slušné pozici.
Máme-li vybraná hlavní klíčová slova, nezbývá než vymyslet, jak a kde je vhodně na web umístit, aby to mělo co nejlepší vliv z pohledu SEO optimalizace. U vyhledávačů platí pravidlo, že aby mohl být web zobrazen mezi výsledky hledání na dané klíčové slovo, musí se toto slovo na webu také vyskytovat. Jinými slovy, pokud hledané slovo na stránce není, tak tuto stránku vyhledávače při hledání tohoto slova ve výsledcích nenabídnou.
Pro rozmístění klíčových slov dále platí určitá pravidla:
- jednu stránku nemá smysl optimalizovat na více než 3 – 4 klíčová slova
- klíčová slova by se měla na stránce opakovat, ideálně v zastoupení kolem 2 – 5 %
- hlavní stránka webu má pro vyhledávače největší váhu
- vyhledávače přisuzují větší význam výrazům, které jsou dříve od začátku, např. na začátku nadpisu, na začátku stránky, přičemž je stránka procházena dle zdrojového kódu od shora dolů
- vyhledávače vycházejí při porovnávání důležitosti textů a nadpisů z HTML tagů, existuje tedy symbolika pro hlavní nadpis (H1), nadpis druhé úrovně (H2), důležitý text (strong), toho je potřeba při SEO optimalizaci maximálně využít.
Kromě klíčových slov existují ještě další skupiny slov, jež mají na SEO optimalizaci vliv, jedná se o stop slova a škodící slova. Stop slova jsou běžná slova, která nepřináší téměř žádnou informaci, a vyhledávače tyto slova ignorují, nebo jim přikládají jen velmi malou váhu. Jedná se o různé spojky, předložky a podobně. Škodící slova jsou takové výrazy, které snižují hodnocení příslušné stránky na určitý hledaný dotaz. Například pokud uživatel hledá open source e-shop ke stažení, nikoliv proprietární řešení e-shopu, budou škodícím slovem výrazy koupit, cena, prodej a podobně. Stránky, které budou hojně obsahovat slovo e-shop ale i tato škodící klíčová slova napříč celým webem, budou mít horší hodnocení než stránky, které tyto výrazy obsahovat v takové míře nebudou.